výtvory.cz | hobby, kreativní tvoření, recepty

Nové poznatky z aktuálního výzkumu nákupu pekárenských výrobků v Česku

výtvory.cz | hobby, kreativní tvoření, recepty | Hobby, kreativní tvoření, recepty

23.01.2013 Publikoval(a) (576)
Rubrika: Zprávy

3344056Přední poskytovatel komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění (od roku 1991) společnost GfK Czech (za svoje lokální hodnoty považuje “otevřenost, profesionalitu a týmovou spolupráci”) provedl na sklonku minulého roku výzkum nákupu pekárenských výrobků v Česku v širším kontextu vnitřního trhu. Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku 300 respondentů ve věku od 15 do 65 let a vzorku 200 hospodyněk rozložených po celé ČR metodou CAWI-Jet, poskytující rychlé odpovědi reprezentativního vzorku specifické cílové skupiny (Newsletter Marketingových novin ze dne 7. 1. 2013).

Za jídlo a nealkoholické nápoje utratí české domácnosti zhruba jednu pětinu svých výdajů (36 %). Prvenství si stále drží hypermarkety a jsou pro domácnost nejdůležitějším nákupním kanálem, co se týká potravin a drogistických výrobků (Tesco, Interspar, Globus, Makro, Kaufland, Albert Hypermarket; prodejní plocha větší než 2 500 metrů čtverečních) . Co se týká stupnice důležitosti prodejních míst, v podílu  výdajů za hypermarkety následují supermarkety (Billa, Norma, COOP, Spar, Lidl, Albert, Penny Market; prodejní plocha od 400 do 2 500 metrů čtverečních) a diskonty, které mají stejný podíl na výdajích (17 %). Malé prodejny obsadily třetí příčku. Ve snaze ušetřit a uskutečnit nákup za hranicemi našeho státu levněji, podstoupilo cestu do zahraničí alespoň jednou pouze 8 % českých domácností.

Nejčastěji nakupované a oblíbené potraviny

Největší část nákupního koše (cca 50 %) tvoří čerstvé a chlazené zboží; na druhém místě se umístily nápoje (16 %). Při podrobnějším pohledu na nákup čerstvých potravin vidíme, že nejvýraznější část z nich tvoří mléčné a masné výrobky (31 %). Třetí největší kategorií čerstvých potravin vyskytujících se v českých domácnostech jsou pekařské výrobky.

Nákupy pečiva

Třetinu z celkových výdajů na pekárenské výrobky tvoří běžné pečivo, 27 % chléb. Hlavní podíl z hlediska objemu vydaných peněz mají nákupy jemného a ostatního pečiva (sladkého i slaného). Největší část výdajů za pečivo utratí domácnosti v hypermarketech. Specializované a malé obchody pak společně představují 38 % podíl na výdajích, následovány supermarkety a diskonty. Důvodem nákupu v menších prodejnách či specializovaných obchodech je spíše úspora času, nikoliv peněz. Zákazníci v tomto případě, ve vidině rychlého nákupu, na výrazně vyšší cenu pečiva v malých prodejnách, zřetelně nehledí. Nejčastěji nakupujeme běžné pečivo (rohlíky/housky), a to téměř denně. Chleba nakupujeme s nižší frekvencí, nejčastěji jednou za dva až tři dny. Tento rozdíl je evidentně způsoben odlišnou trvanlivostí zmíněného sortimentu. Ostatní pečivo, jako koláče a buchty, je nakupováno výrazně méně často. I když je chléb nakupován méně často než běžné pečivo, jeho důležitost v jídelníčku je výrazně vyšší. Tento názor sdílejí v populaci převážně hospodyňky. Nicméně, běžné pečivo je v jídelníčku důležité pro téměř 60 % populace (častěji však pro muže v 69 %).

Dopékané pečivo nebo raději čerstvé?

Nejčastěji nakupovaným pečivem stále zůstává nebalené, tedy čerstvé pečivo, a to téměř v 85 %; 60 % populace (nejčastěji však hospodyňky) deklaruje, že si všímají informace o dopékání pečiva přímo v prodejně. Za motivující k nákupu tuto informaci označilo 30 % populace, častěji opět hospodyně. Vysloveně dopékané pečivo převážně nakupuje 12 % obyvatelstva. Pouhá tři procenta domácností preferují pečivo balené.

Četnost pečení doma

42 % respondentů uvádí, že v jejich domácnosti se peče alespoň jednou týdně. Jedná se především o buchty, štrůdly, koláče, bábovky a jiné pečivo. Třetina z nich peče doma i chléb, a to alespoň jednou za měsíc. Vůně čerstvého chleba, provoněná domácnost a především okamžitá čerstvost přímo ke snídani jsou hlavními motivátory pečení domácího.

Autor: Ing. PaeDr. Bohumil Tesařík

Foto: www.freepik.com

 

Přečtěte si také:

  • Trendy v kreativních hračkách a jak se v nich vyznatTrendy v kreativních hračkách a jak se v nich vyznat Jakou hračku koupit? Jak děti zabavit? To jsou otázky trápící všechny rodiče, zejména tehdy, když má jejich dítko narozeniny nebo jsou Vánoce. Naštěstí je tu mnoho možností. Některé hračky vydávají spoustu zvuků (tedy randálu a často se […]
  • Fotokniha – vzpomínky v nádherném provedeníFotokniha – vzpomínky v nádherném provedení Jelikož se v naší rodině vyskytuje mimo mámu, tátu a pejska i malé dítě (Terezka 2,5 roku), znamená to, že se hromadí spousta fotografií, které zachycují nejrůznější momenty. Bylo by fajn dát fotkám nějakou prezentovatelnou formu. […]
  • S pastelkami po zámku Hluboká nad VltavouS pastelkami po zámku Hluboká nad Vltavou Edice ilustrovaných průvodců s pastelkami po českých a moravských pamětihodnostech určená dětem, rodinám, školám a všem návštěvníkům památek. Zprostředkovává nejdůležitější informace o historii, výrazných osobnostech, exteriér, […]
  • Lip Smacker – legendární značka – vytvořila originálním balení balzámůLip Smacker – legendární značka – vytvořila originálním balení balzámů Coca-Cola slaví 100 let od vytvoření své nezaměnitelné skleněné lahve. Lip Smacker, legendární americká značka balzámů na rty, vytvořila jedinečný dárek. A Sephora, světová společnost zaměřená na opravdovou krásu, poskytla prostor pro […]
  • Jak to bylo s ValentýnemJak to bylo s Valentýnem Blíží se svátek všech zamilovaných a to Den svatého Valentýna. U nás je tento svátek poměrně novou a módní záležitostí, ale určitě si již našel spoustu příznivců. Co takhle na tento den darovat ručně vyrobené přáníčko? Nainspirujte se na […]
  • Největší inspirace pro moderní a útulné bydleníNejvětší inspirace pro moderní a útulné bydlení Sledujete současné trendy v oblasti moderního bydlení? Zařizujete či rekonstruujete svůj dům nebo byt? Pak jistě uvítáte náš tip na portál, na kterém najdete spoustu dobrých rad, inspirací a nově také seriál Rekonstrukce domu krok za […]
 

Napsat komentář

MojeGalanterka