výtvory.cz | hobby, kreativní tvoření, recepty

Nové poznatky z aktuálního výzkumu nákupu pekárenských výrobků v Česku

výtvory.cz | hobby, kreativní tvoření, recepty | Hobby, kreativní tvoření, recepty

23.01.2013 Publikoval(a) (576)
Rubrika: Zprávy

3344056Přední poskytovatel komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění (od roku 1991) společnost GfK Czech (za svoje lokální hodnoty považuje “otevřenost, profesionalitu a týmovou spolupráci”) provedl na sklonku minulého roku výzkum nákupu pekárenských výrobků v Česku v širším kontextu vnitřního trhu. Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku 300 respondentů ve věku od 15 do 65 let a vzorku 200 hospodyněk rozložených po celé ČR metodou CAWI-Jet, poskytující rychlé odpovědi reprezentativního vzorku specifické cílové skupiny (Newsletter Marketingových novin ze dne 7. 1. 2013).

Za jídlo a nealkoholické nápoje utratí české domácnosti zhruba jednu pětinu svých výdajů (36 %). Prvenství si stále drží hypermarkety a jsou pro domácnost nejdůležitějším nákupním kanálem, co se týká potravin a drogistických výrobků (Tesco, Interspar, Globus, Makro, Kaufland, Albert Hypermarket; prodejní plocha větší než 2 500 metrů čtverečních) . Co se týká stupnice důležitosti prodejních míst, v podílu  výdajů za hypermarkety následují supermarkety (Billa, Norma, COOP, Spar, Lidl, Albert, Penny Market; prodejní plocha od 400 do 2 500 metrů čtverečních) a diskonty, které mají stejný podíl na výdajích (17 %). Malé prodejny obsadily třetí příčku. Ve snaze ušetřit a uskutečnit nákup za hranicemi našeho státu levněji, podstoupilo cestu do zahraničí alespoň jednou pouze 8 % českých domácností.

Nejčastěji nakupované a oblíbené potraviny

Největší část nákupního koše (cca 50 %) tvoří čerstvé a chlazené zboží; na druhém místě se umístily nápoje (16 %). Při podrobnějším pohledu na nákup čerstvých potravin vidíme, že nejvýraznější část z nich tvoří mléčné a masné výrobky (31 %). Třetí největší kategorií čerstvých potravin vyskytujících se v českých domácnostech jsou pekařské výrobky.

Nákupy pečiva

Třetinu z celkových výdajů na pekárenské výrobky tvoří běžné pečivo, 27 % chléb. Hlavní podíl z hlediska objemu vydaných peněz mají nákupy jemného a ostatního pečiva (sladkého i slaného). Největší část výdajů za pečivo utratí domácnosti v hypermarketech. Specializované a malé obchody pak společně představují 38 % podíl na výdajích, následovány supermarkety a diskonty. Důvodem nákupu v menších prodejnách či specializovaných obchodech je spíše úspora času, nikoliv peněz. Zákazníci v tomto případě, ve vidině rychlého nákupu, na výrazně vyšší cenu pečiva v malých prodejnách, zřetelně nehledí. Nejčastěji nakupujeme běžné pečivo (rohlíky/housky), a to téměř denně. Chleba nakupujeme s nižší frekvencí, nejčastěji jednou za dva až tři dny. Tento rozdíl je evidentně způsoben odlišnou trvanlivostí zmíněného sortimentu. Ostatní pečivo, jako koláče a buchty, je nakupováno výrazně méně často. I když je chléb nakupován méně často než běžné pečivo, jeho důležitost v jídelníčku je výrazně vyšší. Tento názor sdílejí v populaci převážně hospodyňky. Nicméně, běžné pečivo je v jídelníčku důležité pro téměř 60 % populace (častěji však pro muže v 69 %).

Dopékané pečivo nebo raději čerstvé?

Nejčastěji nakupovaným pečivem stále zůstává nebalené, tedy čerstvé pečivo, a to téměř v 85 %; 60 % populace (nejčastěji však hospodyňky) deklaruje, že si všímají informace o dopékání pečiva přímo v prodejně. Za motivující k nákupu tuto informaci označilo 30 % populace, častěji opět hospodyně. Vysloveně dopékané pečivo převážně nakupuje 12 % obyvatelstva. Pouhá tři procenta domácností preferují pečivo balené.

Četnost pečení doma

42 % respondentů uvádí, že v jejich domácnosti se peče alespoň jednou týdně. Jedná se především o buchty, štrůdly, koláče, bábovky a jiné pečivo. Třetina z nich peče doma i chléb, a to alespoň jednou za měsíc. Vůně čerstvého chleba, provoněná domácnost a především okamžitá čerstvost přímo ke snídani jsou hlavními motivátory pečení domácího.

Autor: Ing. PaeDr. Bohumil Tesařík

Foto: www.freepik.com

 

Přečtěte si také:

  • Králík na česnekuKrálík na česneku Suroviny: 1 králík, 250 g másla nebo rostlin tuku, 1 větší cibule, 2dl kečupu, 4 stroužky česneku, 1 lžička papriky, 1 lžíce octa, lžíce cukru, lžíce soli, 3 lžičky sojové omáčky, na ozdobu: petrželka, rajče, pár listů salátu, celerová […]
  • Veselá zvířátka na statkuVeselá zvířátka na statku Na venkově je stále veselo! Kravička si vyjela s prasátkem v kolečkách na malou procházku, husa se oblékla do svátečního a vydala se na cestu do města a žabák má radost z toho, že si zajde zase jednou zaplavat do místního rybníku. Všechny […]
  • Hustá cizrnovo-bramborová polévka s mangoldemHustá cizrnovo-bramborová polévka s mangoldem 5 porcí / vegan, bez lepku 3 cibule, nakrájené na měsíčky 3 stroužky česneku, nakrájené na plátky 5 lžic olivového oleje 2 lžičky červené papriky + 0,5 lžičky ostré papriky nebo chilli (biokoření Sonnentor) 1½ l horké vody 2 kostky […]
  • Zasoutěž si na hpd.cz o tablet, taneční podložku a další skvělé ceny!Zasoutěž si na hpd.cz o tablet, taneční podložku a další skvělé ceny! Eggies přistáli na naší planetě a teď jsi to ty, kdo se o ně musí postarat, aby z usměvavých vajíček vyrostly roztomilé příšerky z hlubokého vesmíru. Přesně to je součástí soutěže na herním portálu HryProDívky.cz. POJĎ SOUTĚŽIT […]
  • Červené papriky v sladkokyselém nálevuČervené papriky v sladkokyselém nálevu Suroviny: 750 ml vody, ¼ litru octa, 3,5 dkg soli, 7 dkg cukru, 10 čoček umělého sladidla, 8 bobkových listů, 1 lžíce hořčičného semínka, ½ lžičky tymiánu, 5 kuliček pepře, 5 kuliček nového koření, 500 g červených paprik. Postup: Všechny […]
  • Bižuterie – naušniceBižuterie – naušnice Více na www.MojeGalanterka.cz
 

Leave a Reply

MojeGalanterka